O S K   J A W O R

Ładowanie

Blog

Egzamin praktyczny

Egzamin praktyczny składa się z dwóch części: zadań realizowanych na placu manewrowym i jazdy w mieście. Warunkiem przystąpienia do egzaminu praktycznego jest uzyskanie przez nas pozytywnego wyniku z egzaminu teoretycznego, przy czym od dnia uzyskania tego wyniku nie może upłynąć okres dłuższy niż 6 miesięcy.

 

PLAC MANEWROWY

 

Egzamin praktyczny na placu manewrowym obejmuje sprawdzenie:

  • przygotowania pojazdu do jazdy, w tym między innymi umiejętności sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy dla wszystkich kategorii prawa jazdy,
  • umiejętności wykonywania manewrów, które realizowane są na placu manewrowym ośrodka.

Pamiętać należy, że części praktycznej egzaminu w ruchu drogowym nie można przeprowadzić w przypadku, gdy osoba egzaminowana kieruje pojazdem na placu manewrowym w sposób pozwalający stwierdzić, że jej zachowanie zagraża bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego lub naraża swoje życie i zdrowie na uszczerbek. Przez takie zachowanie osoby egzaminowanej, rozumie się w szczególności:

  • przejechanie kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk;
  • najechanie albo potrącenie pachołka lub tyczki;
  • dwukrotne nieprawidłowe wykonanie zadania, o którym mowa w poz. 2-10 tabeli nr 2 załącznika nr 2 do rozporządzenia.

Zadania egzaminacyjne na placu manewrowym kategoria „B, B1, AM*” prawa jazdy wykonujemy w następującej kolejności 1, 2, 6:

 

Zadanie nr 1. Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.

 

  1. 1) sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:

    1.    a) poziom oleju w silniku,
    2.    b) poziom płynu chłodzącego,
    3.    c) poziom płynu hamulcowego,
    4.    d) obecność płynu w zbiorniku spryskiwaczy,
    5.    e) działanie sygnału dźwiękowego,
    6.    f) działanie świateł pozycyjnych,
    7.    g) działanie świateł mijania,
    8.    h) działanie świateł drogowych,
    9.    i) działanie świateł hamowania „STOP”,
    10.    j) działanie świateł cofania,
    11.    k) działanie świateł kierunkowskazów,
    12.    l) działanie świateł awaryjnych,
    13.    m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych - jeżeli występuje.

    Sposób wykonania części zadania określonej w pkt 1:

    • na wykonanie czynności osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut,
    • osoba egzaminowana powinna, co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe,
    • w przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w lit. i lub j, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego,
    • losowy dobór elementów czynności dla każdej osoby egzaminowanej dokonywany jest przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego; urządzenie losuje 1 element spośród elementów określonych w lit. a-e oraz 1 element spośród elementów określonych w lit. f-m; w przypadku awarii systemu teleinformatycznego, losowego doboru elementów części pierwszej zadania dokonuje każda osoba egzaminowana, przed przystąpieniem do wykonania zadania, z zachowaniem podziału losowanych elementów zadania jak dla losowania komputerowego;
  1. 2) właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa, (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte.

     

    Sposób wykonania części zadania określonej w pkt 2:

    • w lewym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem,
    • w prawym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
    • w wewnętrznym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem,
    • zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy

 

Zadanie nr 2. Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem Ruchu do przodu i tyłu. 

Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem Ruchu do przodu i tyłu.

Samochód przed rozpoczęciem egzaminu ustawiany jest przez egzaminatora na początku pasa ruchu w wyznaczonym polu. Osoba egzaminowana przystępując do wykonania tego zadania powinna wykonać kolejno czynności:

  1. 1) upewnienie się o możliwości jazdy, (ta czynność jest najczęściej pomijana przez zdających!) poprzez:
    • wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
    • ocenę sytuacji wokół pojazdu.
  2. 2) płynne ruszenie:
    • opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego - w przypadku kiedy jest uruchomiony,
    • łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika.
  3. 3) płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w przypadku kategorii B i B1 w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka).

Zadanie nr 6. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.

Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.

Zadanie to wykonujemy w obecności egzaminatora w samochodzie. Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2m, a silnik nie powinien zgasnąć - osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go.

 

JAZDA W RUCHU DROGOWYM

Egzamin praktyczny w ruchu drogowym
  1. 1) Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego.
  2. 2) Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości.
  3. 3) Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości.
  4. 4) Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie pasów ruchu.
  5. 5) Przejazd przez skrzyżowania równorzędne.
  6. 6) Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A-7, B -20, D-1 oraz w połączeniu z tabliczkami T-6a i T-6c) określonymi w przepisach w sprawie znaków i sygnałów drogowych.
  7. 7) Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną.
  8. 8) Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy.
  9. 9) Przejazd przez skrzyżowania dwupoziomowe (wjazd i zjazd) Jeżeli jest dostępne)
  10. 10) Przejazd przez przejścia dla pieszych.
  11. 11) Wykonywanie jednego z następujących manewrów parkowania
    • prostopadłe – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego;
    • skośne - wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad Ruchu Drogowego;
    • równoległe między dwoma pojazdami (manewr jest wykonywany, jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania – możliwa jedna korekta toru jazdy) – wjazd tyłem – wyjazd przodem, przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowi około 2-krotności długości pojazdu egzaminacyjnego; w trakcie wykonywania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy; po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa Ruchu Drogowego; w przypadku gdy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonywania manewru nie może najechać na krawężnik; parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego.

    W przypadku błędnego wykonania manewru parkowania możliwe jest wykonanie manewru w innym miejscu wskazanym przez egzaminatora, a w razie braku możliwości znalezienia miejsca do wykonania manewru dopuszcza się zamiennie wykonanie innego manewru parkowania.
  12. 12) Wykonanie, z zachowaniem zasad ruchu drogowego, manewru zawracania na drodze jednojezdniowej – dwukierunkowej
    • możliwość wykonania manewruprzy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki);
    • zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego;
    • miejsce do zawracania wyznacza egzaminator.
  13. 13) Przejazd przez torowisko tramwajowe** i kolejowe<sup*.
  14. 14) Przejazd przez tunel*.
  15. 15) Przejazd obok przystanku tramwajowego** i autobusowego.
  16. 16) Wykonanie manewru wyprzedzania, jeżeli jest to możliwe.
  17. 17) Wykonanie manewru omijania, jeżeli jest to możliwe.
  18. 18) Wykonanie manewru wymijania
  19. 19) Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu.
  20. 20) Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w prawo.
  21. 21) Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo.
  22. 22) Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu.
  23. 23) Hamowanie do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu (manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania)
  24. 24) Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych – obowiązkowo w zakresie prawa jazdy kategorii AM****, A1, A2 i A, w przypadku pozostałych kategorii nieobowiązkowe
    • w przypadku prawa jazdy kategorii A1, A2 i A hamowanie awaryjne musi być wykonane przy prędkości minimum 50 km/h przy użyciu przedniego i tylnego hamulca motocykla,
    • manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania.
  25. 26) Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B); osoba egzaminowana powinna dokonywać zmiany biegu na wyższy w momencie kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę, a pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim pojazd osiągnie 50 km/h
  26. 27) Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania – stosowanie hamowania silnikiem (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B).

*Jeżeli są dostępne. Ocenę dostępności przejazdu przez torowisko kolejowe, skrzyżowanie dwupoziomowe lub tunel położone w odległości większej niż 2,5 km od placu manewrowego ośrodka egzaminowania, dokonuje egzaminator biorąc pod uwagę w szczególności: przeciętny czas trwania jazdy w ruchu drogowym, ograniczenia w ruchu, natężenie ruchu, zdarzenia drogowe.
**Dotyczy miast z komunikacją tramwajową.
*** Wyłącznie w przypadku egzaminu przeprowadzanego dla osoby niepełnosprawnej przy użyciu czterokołowca lekkiego lub motoroweru trójkołowego.
**** Nie dotyczy egzaminu przeprowadzanego dla osoby niepełnosprawnej przy użyciu czterokołowca lekkiego lub motoroweru trójkołowego.