Egzamin praktyczny składa się z dwóch części: zadań realizowanych na placu manewrowym i jazdy w mieście. Warunkiem przystąpienia do egzaminu praktycznego jest uzyskanie przez nas pozytywnego wyniku z egzaminu teoretycznego, przy czym od dnia uzyskania tego wyniku nie może upłynąć okres dłuższy niż 6 miesięcy.
PLAC MANEWROWY
Egzamin praktyczny na placu manewrowym obejmuje sprawdzenie:
- przygotowania pojazdu do jazdy, w tym między innymi umiejętności sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy dla wszystkich kategorii prawa jazdy,
- umiejętności wykonywania manewrów, które realizowane są na placu manewrowym ośrodka.
Pamiętać należy, że części praktycznej egzaminu w ruchu drogowym nie można przeprowadzić w przypadku, gdy osoba egzaminowana kieruje pojazdem na placu manewrowym w sposób pozwalający stwierdzić, że jej zachowanie zagraża bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego lub naraża swoje życie i zdrowie na uszczerbek. Przez takie zachowanie osoby egzaminowanej, rozumie się w szczególności:
- przejechanie kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk;
- najechanie albo potrącenie pachołka lub tyczki;
- dwukrotne nieprawidłowe wykonanie zadania, o którym mowa w poz. 2-10 tabeli nr 2 załącznika nr 2 do rozporządzenia.
Zadania egzaminacyjne na placu manewrowym kategoria „B, B1, AM*” prawa jazdy wykonujemy w następującej kolejności 1, 2, 6:
Zadanie nr 1. Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.
- 1) sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
- a) poziom oleju w silniku,
- b) poziom płynu chłodzącego,
- c) poziom płynu hamulcowego,
- d) obecność płynu w zbiorniku spryskiwaczy,
- e) działanie sygnału dźwiękowego,
- f) działanie świateł pozycyjnych,
- g) działanie świateł mijania,
- h) działanie świateł drogowych,
- i) działanie świateł hamowania „STOP”,
- j) działanie świateł cofania,
- k) działanie świateł kierunkowskazów,
- l) działanie świateł awaryjnych,
- m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych - jeżeli występuje.
Sposób wykonania części zadania określonej w pkt 1:
- na wykonanie czynności osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut,
- osoba egzaminowana powinna, co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe,
- w przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w lit. i lub j, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego,
- losowy dobór elementów czynności dla każdej osoby egzaminowanej dokonywany jest przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego; urządzenie losuje 1 element spośród elementów określonych w lit. a-e oraz 1 element spośród elementów określonych w lit. f-m; w przypadku awarii systemu teleinformatycznego, losowego doboru elementów części pierwszej zadania dokonuje każda osoba egzaminowana, przed przystąpieniem do wykonania zadania, z zachowaniem podziału losowanych elementów zadania jak dla losowania komputerowego;
- 2) właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa, (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte.
Sposób wykonania części zadania określonej w pkt 2:
- w lewym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem,
- w prawym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
- w wewnętrznym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem,
- zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy
Zadanie nr 2. Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem Ruchu do przodu i tyłu.
Samochód przed rozpoczęciem egzaminu ustawiany jest przez egzaminatora na początku pasa ruchu w wyznaczonym polu. Osoba egzaminowana przystępując do wykonania tego zadania powinna wykonać kolejno czynności:
- 1) upewnienie się o możliwości jazdy, (ta czynność jest najczęściej pomijana przez zdających!) poprzez:
- wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
- ocenę sytuacji wokół pojazdu.
- 2) płynne ruszenie:
- opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego - w przypadku kiedy jest uruchomiony,
- łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika.
- 3) płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w przypadku kategorii B i B1 w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka).
Zadanie nr 6. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
Zadanie to wykonujemy w obecności egzaminatora w samochodzie. Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2m, a silnik nie powinien zgasnąć - osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go.
JAZDA W RUCHU DROGOWYM
Egzamin praktyczny w ruchu drogowym- 1) Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego.
- 2) Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości.
- 3) Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości.
- 4) Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie pasów ruchu.
- 5) Przejazd przez skrzyżowania równorzędne.
- 6) Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A-7, B -20, D-1 oraz w połączeniu z tabliczkami T-6a i T-6c) określonymi w przepisach w sprawie znaków i sygnałów drogowych.
- 7) Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną.
- 8) Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy.
- 9) Przejazd przez skrzyżowania dwupoziomowe (wjazd i zjazd) Jeżeli jest dostępne)
- 10) Przejazd przez przejścia dla pieszych.
- 11) Wykonywanie jednego z następujących manewrów parkowania
- prostopadłe – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego;
- skośne - wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad Ruchu Drogowego;
- równoległe między dwoma pojazdami (manewr jest wykonywany, jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania – możliwa jedna korekta toru jazdy) – wjazd tyłem – wyjazd przodem, przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowi około 2-krotności długości pojazdu egzaminacyjnego; w trakcie wykonywania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy; po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa Ruchu Drogowego; w przypadku gdy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonywania manewru nie może najechać na krawężnik; parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego.
W przypadku błędnego wykonania manewru parkowania możliwe jest wykonanie manewru w innym miejscu wskazanym przez egzaminatora, a w razie braku możliwości znalezienia miejsca do wykonania manewru dopuszcza się zamiennie wykonanie innego manewru parkowania. - 12) Wykonanie, z zachowaniem zasad ruchu drogowego, manewru zawracania na drodze jednojezdniowej – dwukierunkowej
- możliwość wykonania manewruprzy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki);
- zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego;
- miejsce do zawracania wyznacza egzaminator.
- 13) Przejazd przez torowisko tramwajowe** i kolejowe<sup*.
- 14) Przejazd przez tunel*.
- 15) Przejazd obok przystanku tramwajowego** i autobusowego.
- 16) Wykonanie manewru wyprzedzania, jeżeli jest to możliwe.
- 17) Wykonanie manewru omijania, jeżeli jest to możliwe.
- 18) Wykonanie manewru wymijania
- 19) Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu.
- 20) Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w prawo.
- 21) Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo.
- 22) Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu.
- 23) Hamowanie do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu (manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania)
- 24) Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych – obowiązkowo w zakresie prawa jazdy kategorii AM****, A1, A2 i A, w przypadku pozostałych kategorii nieobowiązkowe
- w przypadku prawa jazdy kategorii A1, A2 i A hamowanie awaryjne musi być wykonane przy prędkości minimum 50 km/h przy użyciu przedniego i tylnego hamulca motocykla,
- manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania.
- 26) Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B); osoba egzaminowana powinna dokonywać zmiany biegu na wyższy w momencie kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę, a pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim pojazd osiągnie 50 km/h
- 27) Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania – stosowanie hamowania silnikiem (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B).
*Jeżeli są dostępne. Ocenę dostępności przejazdu przez torowisko kolejowe, skrzyżowanie dwupoziomowe lub tunel położone w odległości większej niż 2,5 km od placu manewrowego ośrodka egzaminowania, dokonuje egzaminator biorąc pod uwagę w szczególności: przeciętny czas trwania jazdy w ruchu drogowym, ograniczenia w ruchu, natężenie ruchu, zdarzenia drogowe.
**Dotyczy miast z komunikacją tramwajową.
*** Wyłącznie w przypadku egzaminu przeprowadzanego dla osoby niepełnosprawnej przy użyciu czterokołowca lekkiego lub motoroweru trójkołowego.
**** Nie dotyczy egzaminu przeprowadzanego dla osoby niepełnosprawnej przy użyciu czterokołowca lekkiego lub motoroweru trójkołowego.